onsdag 26 augusti 2009

Svampgryta kryddad med ilska

Varför blir man så arg när man är trött? Jag fattar inte det, men det är ju ett obestridligt faktum att det är närmare till de hårda orden när man är trött. Tur att jag har en förstående och snäll sambo som också är trött ibland.

När vår hårda ordväxling var slut idag så kramades vi och blev kompisar igen. Skönt. :) Mitt uppe i städning och matlagande som genast blev mycket roligare. Nu puttrar svampgrytan med våra egenhändigt plockade kantareller så fint på spisen så jag smet och tog en paus. Sambon har systemgenomgång med sin bridgepartner så jag tyckte det passade.

Snart är det dags för mat, och till svampgrytan bjuds det ris och några lingon som krydda. Härligt med höstmat! Hösten är helt klart den jobbigaste årstiden att bo här på västkusten. Jag får alltid obegripligt stark hemlängtan. Faktum är att hösten nog var min favoritårstid på den tiden jag bodde i vackra Norrland. Här är det omöjligt att ha hösten som favoritårstid. Den är fin så länge det inte regnar...(...)

I och för sig är jag glad att vi numera har ett höstrelaterad intresse i form av svampplockning. Det kan nog förgylla de mest regntunga höstar. Jag har också äntligen fått plocka björnbär (till min mammas stora förtret). Nu längtar jag efter att få baka en härlig paj med plommon och björnbär, skall se om det inte kan bli en efterrättspaj till på fredag när kära syster salt förärar oss i väst med ett besök.

Nej, nu skall jag gå och förse hungriga bridgespelare (även om de för tillfället mest bara pratar) med mat!

Inga kommentarer: