torsdag 1 maj 2008

Båtar, ost och mys

Det var min valborgsmässoafton det. Sämre hade man kunnat ha det. :)

Jag blev hämtad efter jobbet och sedan åkte vi och hämtade båten från vinterförvaringen. Vi passade på att smita iväg och handlade medan den sköna gubben som hade hand om båtförvaringen sjösatte båten. Handlandet gick helt okej, förutom när jag kritiserade valet av morötter. Jag konstaterade sedan att vi helt enkelt gör ugnsrostade grönsaker på olika sätt och hans val av morötter hade passat bättre så som han brukar göra dem. Haha, alltid lär man sig nåt. ;)

Båtturen gick också fint även om vi hade väl mkt publik när vi skulle lägga till (hela två personer). Jag konstaterade än en gång hur stressad jag kan bli när jag oväntat "måste" göra saker jag inte är van att göra och inte vet om jag behärskar. Skumt det där. Hur som helst så gick allt bra och vi blev bjudna på kaffe hos hans far efteråt.

När vi hade fixat det tog vi bussen in till stan och tog en promenad bort dit båten hade övervintrat eftersom bilen stod där. Sedan åkte vi hem och lagade mat. Matlagningen gick också bra även om vi som sagt var inte gör ugnsrostade grönsaker på samma sätt. De blev goda trots olikheterna och trots honungen. :) Förrätten var faktiskt också oväntat god, menyn såg ut som följer:

Bresaola med ruccolasallad, parmesanost, svartpeppar och olivolja

Lövbiff fylld med vitlöksost, röd paprika och schalottenlök med ugnsrostade grönsaker med honung och kall vitlökssås till.

Smördegsinbakad västerbottensost med hjortronsylt och vaniljglass

Som sagt var smakade förrätten helt klart över förväntan. Vem vet, det kanske blir människa av mig till slut? Även varmrätten var väldigt god och efterrätten var okej trots att jag var lite för lat och inte kavlade ut smördegen så den blev lite tunnare och knyten större så man kunde sätta mer ost i dem. Till mitt försvar kan sägas att det var sent på kvällen och jag inte mådde sådär jättebra precis när vi skulle göra efterrätt. Hur som helst en väldigt god middag. Han tyckte om efterrätten vilket jag blev glad över. :)

För övrigt så var det lite roligt när vi skulle inhandla glassen. Vi gick till en nyöppnad triumfglass och i kassan stod en kvinna som kommer från samma lilla by som jag vilket jag genast upplyste herrn vid min sida om. Jag konstaterade snart att hon kände igen mig också, men jag kan inte för mitt liv komma på vad hon heter. Snacka om irriterande. Jag ville inte bara fråga heller, för jag vet att jag inte är så förtjust i henne. Vilket dilemma va? ;) Hur som helst är det alltid lite roligt att stöta på människor hemifrån här, det är alltid lika oväntat.

Vi hade i alla fall en väldigt mysig kväll. Han berättade dessutom om en helt underbar kommentar som hans farmor fällt om mig när han var där i tisdags. Det var nog bäst på hela kvällen, i alla fall närapå. Får berätta om den för er någongång. :)

Jag har precis fått skjuts hem och vinkat av 2 av deltagarna i helgens prestigefyllda tävling. Han ska ju spela SM-lag i helgen och jag ska sitta här hemma och hålla tummarna samtidigt som jag försöker få diverse annat gjort. Nu närmast kommer M hit, och imorgon och på lördag ska jag umgås med kompisarna. Eftersom jag knappt har varit hemma på hur länge som helst gäller det dock att försöka få lite ordning först! Jag tror för övrigt att det kommer gå grymt bra för dem i helgens tävling och hoppas på att få hem en nybliven svensk mästare på söndag. Mäkta stolt kommer jag att vara i så fall. :)

Inga kommentarer: